- Про ААУ
- Комітети
- Членство
- Новини
- Проекти
16.01.2023
Яким був 2022 р для практики кримінального права?
Збройна агресія рф проти України вплинула на усі сфери життєдіяльності в державі. Не стала виключенням і кримінально-правова сфера, яка зіткнулась з новими викликами - це забезпечення виконання завдань кримінального провадження в особливих умовах. Адже процесуальні обов’язки сторін кримінального провадження не зникли після запровадження воєнного стану, але вони стали обмеженими у їх виконанні з огляду на реалії воєнного стану.
Одним із пріоритетних напрямів діяльності правоохоронних та судових органів в таких реаліях стало вирішення питань щодо досудового розслідування та судового розгляду кримінальних проваджень про кримінальні правопорушення проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку; щодо злочинів проти основ національної безпеки України (державна зрада, колабораційна діяльність),щодо військових кримінальних правопорушень.
Зазначені чинники зумовили нагальну необхідність в удосконаленні механізмів їх вирішення.
Невідкладні зміни на законодавчому рівні у кримінальне та кримінальне процесуальне законодавство забезпечили вирішення низки складних зумовлених воєнним станом питань.
Передусім, зазнали змін повноваження органів слідства та прокуратури. Генеральний прокурор, керівник обласної прокуратури тепер наділені повноваженнями доручати розслідування будь-якого кримінального провадження, крім підслідних НАБУ, іншому органу досудового розслідування, також у випадку неможливості діяльності органу досудового розслідування.
Слідчий та прокурор у разі необхідності може виготовляти постанови в електронній формі з використанням електронного підпису.
В умовах неможливості виконання слідчим суддею відповідних повноважень, прокурору делегуються певні повноваження зокрема, тимчасовий доступ до речей і документів, накладення арешту на майно, застосування та зміна запобіжного заходу, дозвіл на проведення обшуку в житлі чи іншому володінні, тощо.
У визначених законом випадках керівнику відповідного органу прокуратури надані повноваження обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою на строк до 30 діб.
У разі технічної неможливості внесення даних до ЄРДР, рішення про початок досудового розслідування приймає прокурор, слідчий, дізнавач, виносячи відповідну постанову.
Доповнено процедуру зупинення розслідування - це неможливість проведення подальшого досудового слідства в умовах воєнного стану.
Формат роботи суддів також зазнав суттєвих змін, що вплинуло на процес здійснення правосуддя, адже в умовах воєнного стану відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», повноваження судів не можуть бути припинені.
Низка суддів у зв’язку з військовою агресією рф та через активні бойові дії призупинили свою діяльність. Територіальну підсудність таких судів було змінено.
Більш широко стали використовуватися можливості підсистеми «Електронний суд» для подання документів та ознайомлення з матеріалами справ.
Набуло поширення впровадження можливості дистанційного правосуддя. Зокрема, використовується система EasyCon або інші доступні для учасників судового процесу засоби.
Водночас з цим наявність постійних сирен через повітряну тривогу змушує переривати засідання для перебування в укритті. Кількість таких переривань може бути різна, як і тривалість. Дієві механізми щодо вирішення цієї проблеми наразі відсутні через відсутність повністю безпечних місць.
Наскільки виправдані такі зміни покаже час. Але попри вказане цілком очевидним є те, що за таких умов має бути додержано баланс цінностей та інтересів у кримінальному провадженні. На законодавчому рівні з одного боку має бути максимально забезпечене виконання завдань кримінального судочинства, а з іншого - створені ефективні важелі запобігання зловживань такими процесуальними правами.
Адвокат ЮК Амбер
В.Іванін