- Про ААУ
- Комітети
- Членство
- Новини
- Проекти
Q: В яких судах найбільш гостро відчувається дефіцит суддів, які його основні причини та шляхи їх усунення?
A: Дефіцит суддів загалом в Україні складає більше 30 відсотків, а найбільше у місцевих судах загальної юрисдикції, де подекуди справи до розгляду призначаються через півроку-рік після подання позовної заяви. Однією з причин стало антиконституційне реформування, а саме закон 193-ІХ, яким було припинено повноваження чинної ВККС. Шляхи усунення – все ж відновити роботу ВККС, проте хотілось би закликати парламентарів від поспішних рішень (як це вже було), для забезпечення довіри суспільства до роботи цього орану і судової системи в цілому. І, звісно, забезпечення державою гарантій суддівської діяльності, адже дефіцит наразі поглиблюється через те, що судді масово йдуть у відставку.
Q: Який вплив на ситуацію мала проблема з ВККС та що гальмує прийняття необхідних законодавчих змін щодо її вирішення?
A: Про неконcтитуційність законопроекту 1008 заявляли усі ключові стейкхолдери, проте не відбулось жодних обговорень, а після прийняття закону ми отримали нищівний висновок Венеційської комісії та Конституційного суду.До парламенту подано президентський законопроект 3711 та альтернативні, що покликані відновити роботу ВККС. Нажаль, на мою думку,жоден з них не є досконалим.Окрім того, наразі парламент вимкнув «турборежим» та не поспішає з прийняттям так необхідного закону. За найоптимістичнішого розвитку подій, все ж нова ВККС розпочне роботу не раніше як за півроку.
Q: «Міжнародні експерти» в роботі ВККС: право чи політика, вплив цього питання на кадровий дефіцит?
A: Участь міжнародних експертів при доборі в ВККС, можливо, і є якоюсь пересторогою від корупції, проте є суто політичним кроком влади на вимогу міжнародних партнерів. На мою особисту думку, існуючий раніше механізм формування складу ВККС був розумним та виваженим. Так, не вважаю правильним те, що фактично тепер від цього процесу усувається адвокатура, адже раніше З`їзд адвокатів України надавав своїх представників до складу ВККС.
Q: Чи виправданим є тимчасове покладення повноважень ВККС на ВРП?
A: У питанні реформування судової системи влада взяла звичку «гасити пожежу», замість виважених, далекоглядних та системних реформ. Так, на сьогодні взагалі відсутня концепція судової реформи, і ані судова та загалом юридична спільнота, ані суспільство, ані навіть політики не знають, а куди ж і як ми взагалі рухаємось? Така ситуація неприйнятна і навіть загрозлива. Проте наразі ситуація така як є, і ВРП змушена ставати таким «вогнеборцем», що в цілому дещо виправляє ситуацію і про що йдеться і у законопроекті №4055.
Q: Гарантії незалежності суддів та кадровий дефіцит. Якою має бути роль держави та громадськості?
A: Держава має стабільно і повною мірою забезпечувати усі без винятку гарантії суддівської незалежності, а суспільство має розуміти, що лише незалежний суд, як одна з гілок влади, здатен забезпечити в країні систему стримувань та противаг і дотримання та непорушність прав її громадян. Тому забезпечення незалежності суддів - в інтересах як держави, так і громадськості, якщо ми справді прагнемо до процвітаючої держави, а не політично декларуємо її.
*Резолютивка - новий формат ААУ у вигляді коротких питань і відповідей (Question&Answer) про актуальні проблеми правничого життя.